onsdag, oktober 29, 2008

Noen må snart stå fram som hetero

Hva er dette? Endelig en mulighet til å skrive "homo" i en tittel igjen? Jeg er en enkel mann fra Askim, og jeg skjønner ikke stresset med å skrive om alle som "står frem som homo". Hvorfor er det ikke like populært å skrive om noen som står frem som hetero? Gorgorothvokalist Gaahl har i et intervju snakket om sin kjærlighet, så viser det seg at denne kjæresten er mannlig. ALARM: Rydd plass til homotittel! Hallo? Mannen har funnet noen å være glad i. Flott! Det har jo ikke engang vært hemmelig. Hva er da nyheten? Det er et grunnlegende journalistisk spørsmål. For å få svar på alt vesentlig stiller journalister følgende spørsmål: Hvem, hva, hvor, når, hvordan og tittelspøsmålet: Er du homo? Da er nemlig saken i boks og tittelen klar. "Står fram som homo!". For ordens skyld, om noen ikke skjønner forsøket på ironisering. Jeg prøver å skrive at det er ett fett om du er homo eller hetero. For mange er det nok å ha noen å være glad i. Om det er en mann, dame eller en sykkel. Gi meg en pause. Hele intervjuet kan leses på blabbermouth

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det handler nok en del om at noe som for 36 år siden var kriminelt fortsatt møter mye fordommer i samfunnet, og at det da er fint å vise at det finnes et litt bredere spekter enn hva mannen i gata blir frontet med i form av homoparaden, "homsepatruljen" m.m. f. eks.
Jeg tror ikke det er mange som ser for seg en homofil person som vokalisten i et annerkjent black metal-band. Og det er også et miljø hvor det er mye fordommer nettopp mot homofile.
Hadde det eksistert like mye fordommer mot heterofile i samfunnet, så hadde det også vært viktig å understreke at kjendisene fant seg en kjæreste av motsatt kjønn.

Anonym sa...

det er for å gjøre det å stå frem som homo til en liten sak og ikke en forside sak! det er det som er greia.. streite forstår selvfølgelig ikke dette, for de har ikke gjennomgått det samme helvete som homofile har i årtusener

Anonym sa...

Hvis en åpent homofil/lesbisk plutselig får seg en partner av det motsatte kjønn, du kan tro at tabloidene ikke hopper over det også.

Anonym sa...

Jeg er helt enig med emnestarter! Men jeg forstår også deres andres synspunkt. Det er fordi det fortsatt er så mange fordommer at det blir tirade når noen står fram som homofile. Det vil si, de "står ikke fram", men avisen ringer dem og slår opp dersom de sier ordet "homo".

Men ja, folk begynner kanskje endelig å bli såpass opplyste at det ikke er noen bombe når en person liker en av samme kjønn, det være seg kjendis eller mannen i gata.

Anonym sa...

Eg skjønna litt kva du meinar, men det var kanskje litt overraskande at han stod fram som det.

"At hans homoseksualitet kan komme til å provosere folk på høyresiden av den tradisjonelt konservative black metal-scenener, Gaahl er klar over, ifølge metalbladet."

Kanskje derfor det var meir overraskande. Men eg er heilt einig i poenget ditt.