søndag, mars 18, 2012

Oppskrytt DAB-dekning


Har installert en DAB-boks i bilen, og kan nå høre på DAB-radio. Boksen kommer fra Radiobutikken, og ble installert på lokalt radioverksted i Oslo. Enkelt, greit og fort. Og det er faktisk bra lyd, men dessverre ikke dekning i NOEN av Oslos tunneler. Nevner i fleng; Granfosstunnelen, Smestadlokket, Tåsentunnelen, Brynstunnelen, Vålerengtunnelen, Ekeberg- og Operatunnelen samt Ibsentunnelen i sentrum. Det er mildest talt et irritasjonsmoment at signalet forsvinner. Og ikke nok med det. På kartet over dekningsområdet står det at jeg skulle ha bra dekning på min lille helgetur til Indre Østfold(Aremark). Mulig det er dekning, men det er så hakkete at det er ikke mulig å lytte på radio. På vei ut av Oslo forsvant signalet i Ringnestunnelen i Oppegård. Da jeg kom ut på Tusenfrydsiden var det hakkete og dårlig dekning, og dette fortsatte i større eller mindre grad hele veie til Aremark. Og lengre jeg kom vekk fra Oslo, jo værre ble det. Fra Askim til Aremark var det tilnærmet null DAB-radiodekning, uansett hva kartet viser. Og ja, jeg har egen dedikert DAB-antenne montert utenfor bilen.
Da DAB-svikten slo til var det rett over på glimrende dekning på FM-sendingene, som altså skal stenges om noen år. Å stenge FM-sendingene er et feilgrep, som vil kutte radiodekning over store deler av landet - uansett hva ekspertene sier. Dårlig FM-dekning langs veien i Hallingdalen og andre steder i dag blir neppe bedre med enda dårligere DAB-dekning om fem år.... Skal bli spennende å teste om det er dekning i andre retninger ut av Oslo etterhvert.

1 kommentar:

Anonym sa...

Opplever akkurat det samme på Riksvei 4 mot Gjøvik og har droppet bruk av DAB i min nye Volvo V70, skjønner ikke at de kan skryte av denne løsningen og i det hele tatt vurdere å stenge ned FM nettet! Skuffende og overraskende dårlig!