lørdag, januar 05, 2008

Økologisk valgfrihet


Jeg kjøper ofte det som kalles økologisk mat. Det er sjelden tilfeldig at jeg velger økologisk. Jeg har også erfart at maten som heter "first price", og som alltid er billigst, også nesten alltid er dårligst. Derfor er mitt tips å styre unna. Langt unna. Men i mellom det valgfri billige og det valgfrie økologiske, finnes det mange prisnivåer. Som eksemplet på bildet viser er det relativt godt spenn i prisnivået. Og disse to matoljene står 30 cm fra hverandre i butikken jeg var innom. Legg merke til literprisen....149,80 kroner literen for økologisk olivenolje. 12,95 kroner literen for "matoljen". Det er jammen ikke langt fra dieselprisen... Om vi regner inn prisen for flasken, transporten og plass i butikken? Kanskje det er diesel? Jeg vil i allefall ALDRI kjøpe den oljen til å bruke i mat. Jeg skjøpte ikke den andre heller, men en i mellom. En kaldpresset rapsolje fra idylliske Østfold. Vær også oppmerksom på forskjellige typer pizza-ost. Ligg langt unna det som kalles "pizza topping", "pizza revet" osv. Sørg for å kjøpe skikkelig ost. Det har med smak å gjøre.

Ingen kommentarer: