tirsdag, oktober 20, 2009

CanonEOS D1mk IV

Vi har i lang tid hørt rykter om et nytt superkamera fra Canon. I dag kom det, og vi kommer til å høre mer. Jeg er litt skuffet over at det ikke er "fullframe" sensor, som det er på EOS 5DmkII. Det er utvilsomt mer robust, men spørsmålet er om det er nødvendig å bytte fra EOS 5D mkII til det nye D1mk IV? Jeg har kun lest spec, og er veldig i tvil. Hva er det med mkIV som forsvarer prisforskjellen? Jeg har selvsagt ikke tatt i kameraet, men støtter meg på det andre skriver. Her er informasjon fra Rob Galbraith.

Her er noen bildeeksempler presentert av Canon, tatt og filmet med det nye kameraet. Og Vincent Laforet har laget en video.

Kameraet er til forveksling ganske likt den foregående modellen EOS 1D mkIII i utseende, med kun minimale endringer. Prisen hoso Fotovideo blir på kr 47.999,- mens Interfoto ikke har satt noen pris ennå. Uansett er kameraet for dyrt i forhold til EOS 5D MKII til 19.995,- og evt alternativet EOS 7D til 13.995,-. Jeg vil nok heller ha to stk EOS 5D MKII, evt EN 5D MKII og TO 7D....tror det er et bedre alternativ for mitt bruk.....også.

Ingen kommentarer: