torsdag, juli 15, 2010

Motorsag og egensikkerhet


Det er tungt, klamt, svett og lite bevegelig å jobbe med motorsag og verneutstyr. Naboen på hyttefeltet velger å jobbe uten, men jeg har i alle år sverget til vernestøvler, vernebukse og ellers det som hører med. Det er tungt å bevege seg blant grener og tømmerstokker, og svetten renner i strie strømmer. I dag slo deg meg plutselig at jeg ikke husker hva dette verneutstyret kostet i sin tid, men det er verdt prisen. Jeg kjente noe jeg trodde var en stokk som slo meg i kneet, men det var jaggu et sagkjede i fullt driv.

Ikke merker i beinet, men buksa ser litt brukt ut. Kortversjonen er at uten vernebukse hadde kanskje dagen blitt avsluttet på annet enn vannski. Trolig en tur i legehelikopter og kanskje innom Rikshospitalet for å forsøke å redde beinet. Men takket være vernebukse gikk det bra. Dermed er anbefalingen like enkel. Bruk egnet verneutstyr der det er mulig.
De fleste ulykker skjer når du "bare skal....."

Ingen kommentarer: