tirsdag, januar 01, 2013

Backup

Dette skrev jeg for noen dager siden et annet sted: 

Jula er over, og det nærmer seg nytt år. Hva er mer naturlig enn å ta backup av alle bildene dine? Det finnes to typer mennesker. De som har tatt backup, og de som snart ønsker de hadde....


Selv har jeg for mange eksterne disker liggende rundt på lure steder. Men i tillegg bruker jeg photoshelter.com (http://hansenfoto.photoshelter.com/) som backup. Her ligger så godt som alle bilder jeg har tatt de siste årene, og slett ikke alt er synlig for deg. Her er det mulig å skreddersy hvordan bildene skal lagres, hvem som skal få se, hvem som skal få laste ned. Lage portfolio og album med lysbildeshowvisning(bra ord?). Her kan andre enn deg gis tilgang til å legge inn bilder om du vil. Du kan lage egne nettsider, sende bilder direkte fra bildebasen til andre. Ta betalt for bildesalg. Kort sagt; alle muligheter. Men det finnes alternativer, og jeg nevner i fleng: Smugmug, Zenfolio, Gopixit, Flickr osv. Evt Googledrive, Jotta eller Dropbox som er andre muligheter. Uansett er det lurt å ta backup. Hele tiden.



......og i går tok en disk i Promise Pegasus R6 RAID5 systemet kvelden. Varsellampe blinket rødt og jeg ante høyere puls. En disk var havarert,  og Videoutstyr Norge ble kontaktet, erstatningsdisk kunne leveres noen minutters varsel. Disken ble byttet, gjenoppbygging startet, og nyttårsfeiringen kunne starte. Ved hjemkomst i dag var alle varsellys grønne og alt i orden. Dårlig avslutning på fjoråret i går, men desto bedre start på det nye året. 

Ingen kommentarer: