torsdag, juli 09, 2009

Risikovurdering

Det er alltid snakk om å "sette redningsmannskaper i fare" når det snakkes om base-hoppere og fjellklatrere som utøver sin velkalkulerte risikoidrett. Det ropes om å betale redningen selv, og det snakkes om forbud og offentlig pisking. Dagbladet skriver i dag om et eksempel på fravær av risikovurdering utført av utrykningsførere. De velger "med hjertet i halsen" å kjøre i motgående kjørefelt for å komme fram til en trafikkulykke. Hvor er egenvurderingen her? Er vi tjent med stressede ambulansesjåfører som tenker mer på hva som ligger i andre enden enn hva som skjer på veien rundt dem? De skulle selvsagt sagt at dette er for risikofylt, så her blir vi hjemme....kanskje kunne noe av redningskostnadene også vært veltet over på bilføreren i bilulykken?

5 kommentarer:

Unknown sa...

Merkelig og lite gjennomtenkt kommentar.
Dette skrev du bare for å skrive.

Anonym sa...

Enig. det her var bare sidefyll.

Det du sier er altså at den forulykkede her burde betale av egen lomme fordi han ble skadet på en ulykkesbelastet veistrekning?

Anonym sa...

Midtdelere er sannsynligvis det som er mest effektivt for å få ned ulykkes tallene, men det må være mulig å bruke hodet. Selvfølgelig må det være plass til å komme forbi for utrykningskjøretøyer ambulanser såvel som brannbiler hvis det skjer en ulykke. får håpe vei myndighetene tenker litt mer konsekvenser ved fremtidig sikring og sørger for å utvide veiskulderene såpass att det er mulig å komme forbi der de setter opp fysisk skille i veien.

Ken Hansen sa...

Nok et bra innlegg i debatten om risikovurdering og "å sette redningsmannskaper i fare".

Spørsmålet er: Hvorfor skal staten (du og jeg) betale for dette og helikopterredning av et par som blir skremt av bjørn (fiktive eller ikke), men ikke for en basehopper som har forulykket?

Og svaret er: Fordi vi ønsker å bo i et samfunn med god høyde under taket, eller?

hansenfoto.no sa...

Det er alltid snakk om risikofurdering når en basehopper skal reddes ned fra et fjell. Hvorfor skal ikke det samme ligge til grunn når en ambulansesjåfør haster gjennom trafikken? Er risikoen for høy for utrykning i motgående kjørefelt får han heller kjøre saktere og somkonsekvens komme seinere fram. Værre er det ikke.