fredag, april 16, 2010

Kan vi stole på bildene?



Photoshop er et nyttig verktøy for fotografer og andre. Og i pressefotografmiljøer går diskusjonen om hvor mye "photoshopping" kan vi godta på reportasje og nyhetsbilder. Jeg vil at mine bilder skal fremstå ekte og troverdig, og gjør kun små justeringer i photoshop på bilder til aviser og blader. I går fant jeg disse bildene fra Island. VG, abcnyheter og Aftenposten bruker det samme bildet. Men det ser helt forskjellig ut. Noen har gått amok i photoshop. Det er Reuters som har sendt ut bildet til Aftenposten. Reuters har strenge regler for hva som kan gjøres med bilder. Og det er ikke mye. Som det blant annet står:

No excessive colour manipulation. (thus dramatically changing the original lighting conditions of an image).

Lurer på hvem som tar ansvar for denne bildebehandlingen?


Edit: Det var Reuters selv som har sendt ut bildet, og har kommet med beklagelse og nytt bilde. Påstand om juks fra Aftenposten og ABCnyhetene er herved frafalt....next case.

3 kommentarer:

@castberg sa...

Du kan jo sjekke med originalbildet her: http://twitpic.com/1fqtqt

Unknown sa...

Og bildet er også sendt ut i med fargejusteringene fra Reuters selv: http://www.reuters.com/news/pictures/slideshow?articleId=USRTR2CU7J#a=1

Kristjan Molstad, journalist sa...

Jeg ble litt nervøs på ap.nos vegne, for jeg publiserte bildet fra Reuters uten å røre det. Men i dag har Reuters innrømmet at det er de selv som er feilkilden og sendt på nytt: http://tweetphoto.com/18631058

Vi har byttet ut bildet.