onsdag, august 15, 2007

Bokbading


Forrige uke var jeg på reisefot i blant annet Portugal. Flyreiser pleier jeg å bruke til å lese bøker, og på denne turen kjøpte jeg to. Nemlig boken "Murmanskaffæren" skrevet av Norwegiandirektør Bjørn Kjos. Ja det stemmer at jeg fløy Norwegian til Portugal. Dermed fikk Kjos dobbelt opp fra meg denne gang. Både flybillett og bok ga inntekt til samme mann. Nuvel. Denne boken handler om en kar som var med å jage tyskerne ut av Finnmark under krigen, og som seinere ble spion og agent for det gamle Sovjet og fikk i oppdrag å flytt til Bodø. Her fikk han etterhvert innpass på flybasen, og sånn går no dagan. Dramatisk og spennende, og troverdig helt til det tipper litt over mot slutten. Jeg anbefaler likevel boken på det sterkeste. Løp og kjøp.
Den andre boken jeg leste (som egentlig skulle leses på vei hjem), startet jeg å lese ved bassenget. Boken om letingen etter Scharnhorst, den tyske slagkrysseren som ble senket nordøst for Nordkapp, er en fulltreffer. Journalist Alf R. Jacobsen har her skrevet en utrolig god og lesbar historie, hvori innblandet dramatisering av virkelige hendelser, basert på vitnebeskrivelser og dokumenter. Boken handler i utgangspunktet om letingen etter tysk marines stolthet som ble omringet og senket i et dramatisk sjøslag nord for Nordkapp. Men med vitnebeskrivelse fra lokale fastboende rundt i fjordene i nordnorge, norske motstandsfolk, tyske overlevende og dokumenter fra norske, tyske og engelske krigsarkiver har Jacobsen laget en utrolig spennende historie. På ny denne anbefalingen; Løp og kjøp!

Blogged with Flock

Ingen kommentarer: