tirsdag, november 06, 2007

Gipsen er av, og på....


Gipsen var av et par timer i dag, men etter at stingene ble tatt, og såret renset, var det på med gips igjen. En liten funksjonstest viser at det går rette veien. Det kommer kanskje en ny vurdering av hvor lenge gipsen sitter på, og det svaret skal komme i morgen etter en ny vurdering og undersøkelse. Legevaktpersonellet var ikke helt fornøyd med såret, og inviterte meg til ny undersøkelse i morgen. Jeg kom til å tenke på noe. "Arbeiderpartiet mener helse- og omsorgstjenester skal være fellesskapets ansvar. Tjenester og tilbud skal fordeles etter menneskers behov, uavhengig av økonomi eller bakgrunn." skriver Arbeider partiet på sine nettsider. Betyr dette at helsetjenester skal være gratis? Om noen av mine lesere fortsatt lever i den vilfarelse, kan jeg opplyse at det er dyrt å skade seg. Om du skjærer deg med sag eller kniv, skader deg på jobb eller fritid, og må komme deg til legevakt for å rette på til dels alvorlige skader, renner pengene ut. Jeg skal tilstå en ting. Det er en smule dyrere i verdenspolitistaten i vest. Men du ryker på nesten 300,- for et besøk på legevakta. I tillegg kommer gips, bandasjer og annet forbruksmateriell. Er dette sinnsykt? Jeg til mene et rungende.... JA! Og ikke nok med det. I dag var jeg innom legevakta og fjernet sting til 280 kr, renset sår med diverse forbruksmateriell til 70-80 kr og fikk ny gips til 50-60 kr. Og jeg ble innkalt til ny undersøkelse i morgen, til samme behandling (og sikkert til samme pris). Folk som blir slått ned, brekker nesa, knuser kjeven og knekker en arm(røntgen koster 200,- og blodprøve koster 47,-)? Må de betale egenandel? Og om du er så sinnsykt dårlig at de må koble deg til EKG ryker du på kr 65,-. Ikke noen store summer her, men vi snakker om prinsipper!

MINE PRINSIPPER!

Ingen kommentarer: