fredag, desember 14, 2007

Hva med stoppekran?

Noen av Dere som leser dette har kanskje fått med at det har vært et oljeutslipp i nordsjøen. Ikke så rent lite heller. Statfjord A platformen skulle laste olje over i en oljetanker. Det var underveis i dette arbeidet at en oljeledning røk tvert av. Og så pumpet det ut 3850 kubikkmeter olje rett i havet. 3850 kubikkmeter! Det høres ikke så ille ut før vi tar fram kalkulatoren. EN kubikkmeter er TUSEN liter. 3850 kubikkmeter blir da 3850000 liter. Jeg setter inn et par punktum så det er lettere å se: 3.850.000 eller som det kan skrives TREMILLIONERÅTTEHUNDREOGFEMTITUSEN liter. Det burde være mulig å oppdage at det renner ut noen millioner liter olje FØR havet er svart? La meg se......jeg oppdager ganske fort om jeg skulle komme til å sprøyte 30 liter bensin utenfor tanken på bilen under bensinfylling, vil jeg tro? Finnes det i 2007, i verdens rikeste land, verdens fremste oljenasjon, ikke noen automatiske overvåkingssystem som øyeblikkelig merker trykkfall i denne slangen? Hallo?

Blogged with Flock

1 kommentar:

Ken Hansen sa...

Det samme tenkte jeg. Helt utrolig.