mandag, desember 24, 2007

Mars og Månen

Planeten Mars er i år på sitt nærmeste i forhold til jorden. Den nøyaktigee datoen var 18. desember, men om noen få timer passerer planeten bak månen, og da vil det et kort øyeblikk se ut som månen har fått en rød vorte. Grunnen til at Mars ser rustrød ut er faktisk at den er dekket av rust.... I shit You not. Det er et mildest talt sjeldent skue. Neste gang Mars er så nærme Jorda blir ikke før i 2016, og da skal det godt gjøres at den passerer bak månen igjen. Det som er synd er at jeg ikke klarte å ta bilde av det som skjedde da det skjedde. Min Ixus, gjennom kikkerten, fungerte ikke optimalt under de regjerende lysforhold, så mitt bilde er fra litt tidligere i natt. Jeg vil derfor peke mot et bilde konstruert av Knut Jørgen Røed ØdegaardAstronomi.no for å se hvordan det egentlig var. Jeg ønsker meg en skikkelig stjernekikkert.

Blogged with Flock

Ingen kommentarer: