torsdag, september 18, 2008

Bensinprisen

Bensinprisen er for høy, sier NAF, og starter i dag et "bensinopprør" melder VG i dag. Om denne aksjonen blir en suksess er derimot en annen sak. Skal bilen gå må den ha bensin, og jeg kjenner ingen som bruker tid og enda mer penger på å leite rundt etter billigste sted å handle. Jeg gidder i allefall ikke kjøre rundt i byen å leite etter billigbensin, men svinger innom en passe billig stasjon ved behov. Det blir stort sett de samme stasjonenen  som alltid. Om jeg alltid velger billigste stasjon sparer jeg kanskje 3-4, eller kanskje opp mot 8 kroner på en tank. Hvor langt må jeg kjøre før det er svidd av? Ikke langt. Skal det være snakk om bensinkrig må besparelsen på å velge billig være vesentlig større. Hvem bruker 15 kroner på å spare 5? Hallo? Men som det står i Dagbladet i dag: "- Ut ifra oljeprisnedgangen, burde bensinprisen i dag vært nede i rundt 10 kroner, sier Revheim", og det er jeg helt enig i.

Blogged with the Flock Browser

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det er vel mange nok idioter som er opptatt av å spare noen få kroner at de gladelig svir av mer enn de evt. sparer.

Alf Iversen

Anonym sa...

Vi lever i den digitale tidsalder, noe en blogger selv burde forstå ;)

Er ikke værre enn å forhøre seg rundt om på nettfora for å finne rimeligste bensinpriser. Det er nok av folk som er villige til å tipse om billig bensin rundt omkring.

Anonym sa...

Bensinopprør? Hahaha!
I Norge er folk for late til å gjøre noe opprør. Nordmenn er bare store i kjeften, for å kompensere for noe som er liten.

Anonym sa...

Hvordan vet du at bensinprisen burde ha vært nede i 10 kroner? Har du sjekket opp dette?

Jeg har ikke selv regnet på dette og det er mulig NAF har rett, men husk at NAF er en interesseorganisasjon.

Når oljeprisen faller, så måles fallet i dollar. (dollar per fat) Dersom dollarkursen øker i samme periode, altså prisen på dollar øker, så vil ikke fallet være like stort i norske kroner. Prisen på dollar har økt betraktelig i det siste. En stor andel av bensinprisen består dessuten av avgifter til staten, som jo er relativt konstante--de endres ikke med oljeprisen.

Gjør gjerne regnestykket, men jeg tviler på at bensinprisen burde være så lav. Kanskje lavere enn den er, jeg vet ikke.

Hkon

Anonym sa...

Det er liten tvil at vi i Norge betaler dyrt for avgiftsnivået. At prisene har med svingningene i dollaren å gjøre som en av statuttene er det liten tvil om. Men dollaren har iløpet av dette året vært på historisk bunnivå. At inntjeningen legger grunnlag for budsjetter gir også endringer på sikt i takt med endringer av priser. Minst mulig overskudd skal bokføres ved årets slutt. Ergo når det går nedover må det tjenes inn på andre steder.
Men det viktigste i Norge er at transportnæringen er konkurranse dyktig. Der brekker vi snart ryggen og antallet østeuropeiske aktører vil øke inn på det nasjonale marked. Privatbilismen er stort sett for letthetens skyld. Prisen i Norge bør ikke ligge høyere enn at vi takler det europeiske marked, og da bør det ikke være drivstoffet som avgjør. Unnskyldningene blir liksom litt lik Norges Banks for hele tiden å kunne sette renten dit de vil.