tirsdag, september 23, 2008

Ingen unskyldning, men...

En buss kjørte på en fotgjenger i fotgjengerfelt i går. Dette melder VG over hele fronten. Og i kjent stil sutrer fotgjengeren: "Jeg trodde at det var trygt å gå på grønt lys". Og ja, det skal være trygt å gå på grønn mann, derom er det ingen tvil. Biler og busser SKAL stoppe. Det er imidlertid lov, og smart,  å se seg for, selv for fotgjengere på vei ut i fotgjengerfelt. Jeg har mange ganger lurt på om fotgjengere er norges farligste mennesker, sammen med syklister? De går NESTEN uten unntak rett ut i veien, uten snev av forståelse for at bilister trenger et minimum av tid for å stoppe. "Men jeg har jo retten på min side" påstår fotgjengeren. Ja, det er riktig. Men det hjelper lite om bilføreren er dopet, full eller rett og slett ikke SER at du plutselig stuper ut i veien, gjerne med barnevogna først, uten å gi noen hint på forhånd. Derfor er mitt klare råd til fotgjengere: Når du skal krysse veien, STOPP og SE DEG FOR. Da gir du også bilisten som er på vei en sjanse til å stoppe, og ikke minst, DU ser om bilen faktisk stopper og kan uten egen fare krysse veien. Lykke til fots....

Blogged with the Flock Browser

20 kommentarer:

Anonym sa...

Hva er sammenhengen mellom fantomsyklister og barnevogner og det at en buss-sjåfør med rødt lys og mobiltelefon kjører ned folk i fotgjengerfelt?

Straks noen blir nedkjørt i gata så sutrer bilistene over disse farlige syklistene og barnevognene.
Er det syklistene og barnevognene som kjører ned folk ?

Anonym sa...

jeg er så enig med deg

Anonym sa...

Et utrolig bra innlegg. Som du sier er det ikke forbudt å forsikre seg om at omgivelsene er trygge. I VGs artikkel står det også at dette var i lyskrysset ved Gunnerius i Oslo. Forstår det også slik at vedkommende krysset Storgata. Vi kan jo si det slik at vedkommende faktisk hadde flaks som bare ble påkjørt av en buss. I storgata går det faktisk også Trikk. Selv om du har fått grønn mann, så er også dette lyskrysset laget slik at du får grønn mann i det lyset skifter til rødt for kryssende trafikk. Om en trikk akkuratt har rukket å kjøre inn i krysset fra motsatt side, har faktisk fotgjengere (på grønnt lys) vikeplikt for trikken, og har følgelig ikke retten på sin side. Jeg kan bare følge opp hovedinnlegget med å si at DET ER LOV Å SE SEG FOR.

Anonym sa...

kanskje du skulle lese og forstå hva "fotgjengeren" sa? "Ut av det blå kom en buss"... mao: Hun så ikke bussen i tide. Du må gjerne spekulere på om hun ikke brukte sansene godt nok men som sagt det blir spek.....

Busssjøføren kjørte på rødt lys og vitner sier at han satt i mobiltelefonen da dette skjedde! dersom det stemmer så er vedkommende etter mitt skjønn uegnet til å være sjøfør. Han burde fratas førerkortet på livstid! Det kunne gått adskillig verre!

Anonym sa...

"Og i kjent stil sutrer fotgjengeren"?!!?
Jeg vil ikke akkurat si at det er sutring når man har gått på grønt lys og en buss kjører på deg?!? Klart det er lov å se seg for osv, men det er litt drøyt å kalle dette for "sutring"!!

Anonym sa...

Ærlig talt...

Nå håper jeg at sjåførene av offentlig kommunikasjon i Oslo er såpass oppvakte at de FAKTISK får med seg såpass vesentlige ting i trafikken som trafikklys OG at de ihvertfall ikke er dopet eller fulle når de kjører bussen. Men, når det er sagt kan det selvsagt skje uhell og derfor bør alle som ferdes i trafikken vise aktsomhet.

Som en av de tusen som daglig passerer Gunerius til fots, må jeg dog si at det hadde vært hyggelig om man kunne oppleve en dag at det ikke kommer en diger buss i full fart som sneier en når man som fotgjenger har grønt lys.

Men men, kanskje trafikkreglene ikke gjelder busser og trikker i Oslo?

Anonym sa...

Som om jeg skulle skrevet det selv! Helt enig!

Anonym sa...

For en dust du er. I denne situasjonen kan man ikke skylde på andre enn bussjåføren.

Anonym sa...

Der skrev du det jeg tenker daglig. Er selv yrkessjåfør og ser alle disse som løper direkte ut i gaten.

Er virkelig folk ikke redd for sitt eget liv. Det tar jo bare 1-2 sekunder ekstra og stoppe og se seg om før du går over gata.

Dette tilsvarer tiden menneskets reasksjonstid og bremsenes reasksjonstid på et tyngere kjøretøy.

Anonym sa...

Fullstendig enig. En ting er å ha rett, en annen er å bruke huet.

Anonym sa...

Enig. Alt for mange som ikke bruker hodet når de er i trafikken. Både fortgjengere og andre trafikanter. Og nå som høsten kommer, bruk refleks alle mann tøffe og nerder. Gamle og unge, jeg ønsker ikke å ha ditt liv på min samvittigheten uansett hvor kul du tror du er!

Jan sa...

Tøv!!!!
Bilen hadde gult i god tid før han fikk rødt. En fotgjenger MÅ forholde seg til at bilisten følger gjeldende trafikkregler.
Alle skal selvfølgelig være aktsomme, men mange biler har altfor stor fart inn i kryss.

Anonym sa...

Bilister som skader mennesker i fotgjengeroverganger bør tiltales for drapsforsøk, uten unntak... Så kanskje de begynner å følge trafikkreglene.

Anonym sa...

Joa.. fotgjengere bør se seg for,men det blir feil å skylddele dette. Biler skal være vaktsomme nok slik at de kan stoppe på rødt lys ! Dette er midt i sentrum i rushen :-/

Anonym sa...

Det er jo trygt å KJØRE på grønt lys så hvorfor skal det ikke være trygt å gå...jeg har ikke lappen så jeg går mye, bodde i en by i norge og har nå flyttet til en by i sverige. merker stor forskjell på bilistene. jeg vil ikke kalle norsk bilister hensynsløse men er ikke langt unna.er det gangfelt skal blilitsen være klar for at folk kan gå over, spesielt i mørket! og som du sier "jeg har retten på min side" for det har jeg! og er bilføreren dopet eller full har de ikke noe de skulle gjort i en bil!! riskiere andres liv pga rus? jeg er vel det man kan kalle rågjenger, og jeg ser meg for, men stopper ikke i veikanten for å se om det kommer bil, det rekker jeg før jeg kommer til veikanten. og bilene rekker å se meg, hvis de gidder... har vært nær flere ganger der bilisten har sust forbi rett forann bena mine, og det etter at vi har hatt øyekontakt, jeg ser at sjåføren ser rett på meg. og å gi dem et lite "dunk" på bagasjelokket er ingen dum ide, for då stopper de sikkert neste gang;)har også opplevd at de ser meg men ender alikavell opp med å ikke bremse før de er nesten fremme med gangfeltet, og då må de bremse hardt. jeg har sett at to jenter ble påkjørte engang, og der er jeg enig med bilisten, for de syklet over gangfeltet i stedenfor å gå av å trille den over slik som de skal, ble sent rett på sykehus i ambulanse...den gangen jeg kommer til å gå med barnevogn kommer jeg ikke til å gjøre det samme! for å hoppe unna en idiot som ikke vil stoppe med barnevogn er ikke like lett som å hoppe unna selv. så i stedenfor å si: " stopp å se deg for" tilfortgjengere, si det heller til bilistene! hilsen kvinnelig rågjenger på 19 år;)

Anonym sa...

Jeg kjenenr det krysset der svært godt. Ikke for å forsvare sjåføren på noen måte (jeg var der ikke og skal ikke uttale meg om hendelsesforløpet), men jeg har flere ganger kjørt ut i krysset på grønt og opplevd at fotgjengerne krysser på grønt før jeg er gjennom krysset (det tar litt tid å få en stor buss gjennom det krysset i lav hastighet. Man må med andre ord være svært påpasselig. Fotgjengerne? De ser seg ikke for. De begynner å gå så fort det blir grønt. Det MÅ vi regne med, vi som kjører store biler!

Anonym sa...

sjåfører skal ikke kjøre på rødt lys.

Hvorfor bør da fotgjengere se seg for:

Sjåfører er mennesker og gjør feil, også grove feil som ender med dom for uaktsomt drap.

Utrykkningskjøretøyer har ved bruk av blålys lov til å kjøre på rødt lys.

Sjårører sitter ofte i telefonen når de kjører, selv om dette er ulovelig.

Noen sjåfører bruker dop og derfor driter i om de kjører ned fotgjengere.

Det finnes også de som flykter fra politiet, de venter normalt ikke på grønt lys.

Selv om du hadde retten på din side (gikk på grønn mann) og sjåføren blir dømt for drap, er du død.

Anonym sa...

Misliker de gangfelta med grønn mann jeg da, for de skifter jæskla fort over til rødt man må nesten løpe over dem hvis man ikke skal gå slutten på rødt.
Så ppå de gangfelta er det så og si umulig å vente på å se om bilsjaføren stopper for da får man rød mann først og da kan de jo kjøre med loven på sin side..
Pleier vanligvis å alltid finne gangoverfelt uten lys for da kan man lettere vente å se at bilene stopper jeg.
Men å gå ut i et gangfelt uten å se meg for har jeg aldri gjort er bare ren og skjær idioti det

Anonym sa...

Nå er desverre virkeligheten slik at sjåfører av buss og taxi har en uskreven lov som kun gjelder dem.
De blir særbehandlet av de fleste politifolk som patrulerer trafikken. Jeg har selv sett busser fra gardemoen mot oslo i alt for høy fart som politiet har observert, men ikke tatt.Så når politiet ser mellom fingrene med en ting , hvorfor ikke mobil og rødt lys i samme slengen. Greit med amnesti i det stille for ting du kan komme til og gjøre. Vi privatbilister betaler uansett penger nok, slik at busser og taxier kan holde på som noen tullinger uten straff.

Anonym sa...

Det ær intressant å læsa kommentarer folk skriver. Mycket skiljer sig från om du sjælv ær bilist eller om du går.

Jag har sjælv gått många gånger på just det krysset, och det har slutat å førvåna mig hur bussarna tar før sig! Bilister brukar vara relativt førsiktiga, men bussarna verkar tycka att dom har mer rættigheter och många kør rætt på. Det ær ibland så att dom redan har kørt førbi på grønt ljus, men så står det redan två bussar på hållplatsen, så dom måste vænta. Men nær det blir ledigt før bussen så kør dom bara, utan att tænka på att det faktiskt ær grønt før oss att gå.

Och precis som en skriver innan, skall det vara tryggt før bilisterna att køra på grønt så skall det vara tryggt att gå på grønt också!

Frågan hær ær inte vems fel det ær, det ær ganska uppenbart att det ær busschaufføren. Sjælvklart kan man se sig før nær man går øver vægen, det ær tryggast før alla! men det betyder inte att det ær mindre busschaufførens fel! Att han senare fortsatte køra och polisen fick jaga honom bevisar ju ganska starkt att han vet att han gjorde fel!

Jag trøttnar ofta på busschauffører som kør vilt! Jag har många gånger åkt buss och kænt att det inte var tryggt! De skall vara proffessionella och dærmed vara extra førsiktiga i trafiken, speciellt vid ett kryss dær dom vet att det kan vara mycket folk!

Och det borde vara stenhårt før busschauffører att mobiltelefon ær førbjudet!! De borde inte få lov å ha med den på jobbet!