søndag, september 28, 2008

Rasisme? Neida....

Dagbladet melder at: "Slik mine informasjoner er, handler ikke dette om rasisme, sier fungerende biskop Knut Andresen til Aftenposten". Nei det er klart. Det har jo ikke noe med rasisme og gjøre med utsagn som: "Folk som deg passer ikke inn i Norge". Kall en spade for en spade. Dette er rasisme. Jeg bare undres om Oppdal er blitt en rasistbygd, eller om det bare er enkelte enkle sjeler som lager kvalme? Joseph Moiba, som er den rasistutsatte presten i bygda, klarer forhåpentlig å stå i mot rasismen, og at folket der oppe i fjellet setter en snarlig stopper for dette tøvet.

Blogged with the Flock Browser

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg og det er helt utrolig at Biskop Knut Andersen hevder at det ikke handler om rasisme når en prest blir bortvalgt på grunn av hudfarge. Våkn opp Biskop!

Dette er et perfekt eksempel på rasisme, når en person opplever urettferdig og undertrykkende behandling på grunn av hudfarge eller andre ytre trekk. For så enkel er nemlig rasismen i sin kjerne, folk dømmer og mistenkeliggjør andres kompetanse og egnethet ut fra ytre trekk. Hele denne saken er en skam. Presten bør få sin jobb tilbake.

Man skal aldri godta rasisme, selv om det er ubehagelig å innse at rasismen eksistere. Å forsøke å bortforklare fenomenet er det samme som å beskytte undertrykkerne.

Anonym sa...

Skal man virkelig forlange at rasister ikke skal være rasister når det er begravelse? Jeg synes de pårørende bør stå ganske fritt til å bestemme for den siste kirkelige sermonien på jord. Den handler om sorg, smerte, savn, og alle mulige andre følelser, da skal man unngå å legge flere stein i børa.

Anonym sa...

Poenget her er at kirken ikke tar og anerkjenner at det er rasisme vi har og gjøre med. Uten å kalle en spade en spade får de ikke kommet videre og sagt klart ifra at prester ikke kan velges ut fra hudfarge. Om menigheten har noen respekt for seg selv så bør de nå raskt komme på banen, slå ring rundt presten sin og sørge for at oppfatningen av Oppdal som et sted befolket av simple rasister ikke får festet seg.

Anonym sa...

Rasisme nei!

de der er en gjeng med folk med komplekser..la afrikaneren gjøre jobben sin!
la de gamle nacistene bli viet a en afrikaner..hahahaha de fortjener det på sin siste dag på jord!!

Anonym sa...

Det er totalt irrelevant om det er rasisme eller ikkje. Det er gravferder det er snakk om, då bør ønska til dei pårørande høyrast. Dei pårørande skal ha sitt å seie.

Rasisme er ikkje bra. Men det er ikkje ulovleg å vere rasist. Den enklaste måten å b li kvitt rasisme på, er ikkje det å ikkje snakke om det?

Anonym sa...

Når en vordene mor skal føde kan hun bestemme at den jordmoren som skulle ta imot barnet skal byttes ut. Dette er helt greit, uten videre diskusjon.

Om jeg ikke ville hatt en neger, pakkis, albaner, eller en annen FREMMEDKULTURELL(!!!! Stor forskjell fra en som er adoptert og som jeg ikke hadde hatt problemer med å ha som prest) prest så synes jeg at det er i sin fulle rett. JEG bestemmer hva som skal skje i min begravelse eller som en etterlatt. Slett ikke sikkert at jeg ville at en som på gebrokkent norsk skulle ha sermonien. Så glad i et FREMMEDKULTURELT samfunn er jeg ikke.

Anonym sa...

Nå er det jo ikke helt sikkert at det var rasisme i alle de tre tilfellene da. Fordi om en person er så ærlig å oppgir grunnen til at vedkommende ønsker seg en annen prest må man jo ikke dra alle over en kam. Dessuten synes jeg det er individets rett å få velge hvilken prest som skal forrette ved en begravelse.

Jeg har bånd til Oppdal og vil ikke si at bygda er mer rasistisk enn andre bygder/byer. Sånn jeg husker det ble Moiba godt mottatt da han kom, og er godt likt. En begravelse er og blir en veldig følsom affære, og jeg skjønner godt at folk har lyst til å velge prest. For alt vi vet kan de andre to motivene være at vedkommende spesielt ønsket seg den andre presten på Oppdal, av grunner bare de vet. Og det synes jeg er helt greit på et slikt tidspunkt.

Å si at Oppdal har blitt ei rasistbygd på grunn av dette synes jeg blir å dra det for langt. Klart det er enkelte som lager kvalm, men i denne saken vet vi vel helt ærlig ikke hva som var motivet til de andre to byttene?! Det er lov å tenke selv, ikke blindt henge seg på media sin framstilling av alt.

Anonym sa...

Selvsagt er det rasisme. Guds ord vil de ha under begravelsen, men presten skal være hvit. Samtidig skal de gi penger til misjonen i Afrika og omvende de mørke. Kristne bør gå i seg selv og tenke litt. Fysj, sier jeg bare....