mandag, mai 24, 2010

Fysikk og oppfinnsomhet

Unger synes ikke fysikk er moro....men plutselig var det kjempegøy. Jeg tror det er mye å hente på ungers motivasjon til å lære ved å finne alternative metoder. Ved å la ungene leke med ei brusflaske og en vannslange og spørsmålet "hvordan lage en rakett?" kom denne løsningen opp. Så spinner man videre på hvorfor dette blir en rakett, hvor mye vann, hvor stort trykk, rakettbane, landingspunkt, hastighet, akselerasjon, gravitasjon. Det er mange momenter å problemer som kan fases inn etterhvert. Dette enkle fysikkeksperimentet (les -lek) satte i gang en rekke andre leker med ball, tau, sparkesykkel osv. Ungene er nå i full gang ute, det er stille og rolig hjemme, og ingen (andre enn jeg) bruker PC (eller mac, i dette tilfellet). Hvorfor foregår nesten all læring i ett klasserom i stedet for i et laboratorium, eller ute, eller i en gymsal, eller i et basseng(unnskyld: Regjeringen lovte å fylle alle basseng...)?

Ingen kommentarer: