mandag, februar 09, 2009

Lattermild

Jeg beklager at jeg sitter her og ler. "To F-16-fly nødlandet på Gardermoen" melder vg, og dagbladet i dag. Og når saken leses er det faktisk redusert til ETT fly, som ikke "nødlandet", men foretok det som forsøksvis beroligende kalles "sikkerhetslanding". VG siterer et kunnskapsløst vitnet som sier noe om at det ene flyet måtte ha to forsøk. Vel, det er ganske vanlig at det flyet som ikke har problem følger det andre ned mot landing, for så å ta en ekstra runde, og selv foreta en landing. Det denne saken i realiteten trolig handler om er at det ene flyet har problem. Vingmannen følger med det andre flyet, som vingmenn(-damer) skal gjøre, og kan eventuelt gi kollegaen råd eller retning. Han/hun tar så en kontrollert runde og foretar deretter en landing av egen maskin. Deretter møtes kollegaene på bakken, tar en runde rundt flyet med problemer, går inn i kantina og drikker kaffe mens de ringer etter tekniker, trolig fra Rygge eller Kjeller i dette tilfellet. Dagbladet melder at det andre flyet melder om lite fuel. Det tror jeg ikke på. Om hans skulle fly til Ørland, utenfor Trondheim, planlegger han med nok fuel til det. Og da er det ikke lite fuel på Gardermoen. Det er et forbehold i min antatte beskrivelse av hendelsesforløpet: Jeg var ikke tilstede, og har kun lest nettaviser, med det presisjonsnivået som følger av det...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det er jo en kjensgjerning at avisene prøver å uttale seg om flytekniske detaljer og blåser èn fjær opp til 13 hønsefarmer. Jeg får samme feeling når jeg leser dette som jeg får når en kompis med flyskrekk forteller meg om alle nestenulykkene han har vært med på. "Alle skrek og gråt i dødsangst"... Alt skal være så dramatisk med en gang det er snakk om luftfarten. Du skriver en god blogg om dette, og jeg er helt enig med deg!

Mvh Øystein "tårnarbeider"

Anonym sa...

Ja, du har helt rett!

Jeg tenkte å skrive det samme på Dagbladet, men artikkelen var ikke åpen for kommentarer.

Det er helt greit at dumme mennesker ringer VG, men at VG skriver det de sier er vanskeligere å forstå?`