onsdag, mai 27, 2009

Jarle Trå, igjen..

Bare så det er sagt. Jeg kjenner ikke Jarle Trå annet enn fra media.

Mannen har guts, vilje og evner. Dette er en mann som setter seg høye mål, og som har vilje og evne til å følge sin opplevelsestrang. Denne gangen var utfordringen noe i overkant av hva han burde forsøke på, men det er ikke poenget. Jarle Trå ville utforske noe og bryte en grense for seg selv. Han ville ikke bli den første i verden til å komme på verdens tak uten oksygen. Reinhold Messner utførte samme bragd for 29 år siden. Det gjør det ikke mindre grensesprengende. Den norske tindebestiger Jon Gangdal har sagt det som han oppfatter som korrekt i etterpåklokskapens lys "dumhet, ikke en bragd" i Aftenposten. Dette kan mange være enige i. Gangdal har et balansert syn på ekspedisjonen, man hva ville han sagt om Trå hadde kommet hjem, og virkelig klart vågestykket? Ville Jarle da vært idiot, dum eller andre av karakteristikkene som er brukt? Mange har sagt mye om Gangdals ekspedisjoner også, men han kom uskadet fra de, og kan sitte å kommentere andres vågestykker i etterkant. Foredragsholder og klatrer Jon Gangdal har vært på Everest mange ganger, og en sherpa har omkommet i en av disse ekspedisjonene. Hvordan vurderte han risiko dengang kontra i dag?

En annen kjent herre som har tatt risiko, med suksess, er ikke ukjente Lars Monsen. Han har blitt en folkehelt, men det er ikke mange som har vært nærmere å fryse ihjel flere ganger på sine reiser. Monsen har møtt flere bjørn, fått flere myggstikk, og overnattet mer i telt enn noen annen nordmann i moderne tid. Han har krysset Canada, og iskalde elver i underbuksa. Og frøys nesten ihjel under forsøket. Hadde han frosset i hjel i Canadas villmark, ville vi ikke hatt noen villmarkshelt, men en notis i en avis. Det er ikke langt fra suksess til fiasko når livet står på spill.

Dagens mest meningsløse blogguttalelse kommer imidlertid fra en annen kant. Thomas Leikvoll raljerer i sin blog over alle som utforsker grensene for hva man tåler. Han bruker imidlertid Jarle Trå som eksempel, siden det passer i dagens nyhetsbilde og er aktuellt. Thomas Leikvoll er en hyggelig kar, men har trolig en opplevelsestrang på høyde med en østers. Har Leikvoll noen gang kjent dødsfrykt, og følelsen av å leve som flommer inn over deg når dine egne forberedelser, planlegging, trening og erfaring har reddet deg fra å dø? Følelsen er ubeskrivelig, og blir ikke mindre av å gjentas. Det er mange måter å oppleve dette på, og for noen(Leikvoll?) oppleves dette allerede ved å krysse veien på rødt lys, eller kjøre noen kilometer for fort på veien. Andre, som Jarle Traa, trenger adskillig mer stimuli for å oppleve redsel, kontroll og følelsen av å lykkes. Fallskjermhoppere, dykkere, racerbilførere, jagerflygere, fjellklatrere, utforkjørere, narkomane og spesialsoldater er svært ofte å finne i gruppen ekstroverte mennesketyper. Den andre enden av skalen kalles introverte, og er trygghetssøkende, med svært lav spenningsterskel. Her hører åpenbart Thomas Leikvoll hjemme.

Dette er ikke et forsvarsinnlegg over Jarle Trås ekspedisjon, men et forsvar for retten til utforskertrang. Uansett om det måtte være fjellklatring, dykking, pølsespising eller skikjøring. Ikke bind deg fast i grenser for hva som er moralsk holdbart, men utforsk grensene. Tøy strikken, kjør fortere(på bane), hopp lenger, dykk dypere. Du har bare ett liv. Lev det.

No guts, no glory!


PS: Kom ikke med pisset om at redningsmannskaper settes i fare. De er profesjonelle, og i stand til å vurdere egen risiko ved redningsaksjoner. Går de over grensen for egen ytelse, tøyer de strikken, kanskje går det bra. Kanskje ikke. Det er ingen menneskerett å bli reddet. Men det er en menneskerett å bli vurdert for redning....


Edit: Legendariske Stein P. Aasheim, en mann med mye kred, har kommet på banen og uttaler seg i mine øyne særdeles fornuftig i Aftenposten. Jeg anbefaler denne artikkelen på det sterkeste. Takk for tipset. Dagbladet og VG-nett følger opp med de siste nyhetene om Jarle, samt bilder fra redningsaksjonen.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrevet og jeg kan ikke si meg annet enn helt enig med deg.

La meg få legge til at Jarle trolig er den personen i Norge/Norden som nå skulle vært best forberedt - fysisk, mentalt og taktisk - til en slik ekspedisjon.

Jeg merker meg også at Gangdal har vert kjapt ute med å kritisere. Men uhell kan skje alle.

Og til de som uttaler seg om personen Jarle uten å kjenne ham, gå til www.jarletraa.no og les litt på nettsiden.

Http://www.jarletraa.no
http://jarle.objo.net/default.aspx?id=256

Jeg kjenner ham som en UNIK og fantastisk sympatisk person, dyktig og nøyaktig i alt han foretar seg.

Han har gjennom sine foredrag gitt meg og mange andre stor inspirasjon. Flott at alt nå ser ut til å gå bra med han og hans medhjelpere. Skal bli spennende og høre Jarles versjon.

Anonym sa...

Meget bra skrevet

Thomas Leikvolll sa...

Heisann Tom!
Leste ditt innlegg med stor interesse og synes du argumenterer bra. jeg synes imidlertid du trekker det hele litt ned ved å gjøre et poeng ut av det du mener er mine manglende evner til å søke spenning. Du kjenner meg ikke, og har åpenbart ikke noe grunnlag for å trekke den konklusjonen. Som du selv sier har Trå nok denne gangen gått for langt. det er mitt poeng. han har bevisst gått inn for å øke risikoen på sin ekspedisjon ved å unnlate å ta med seg oksygen, noe han fint kunne gjort selv om han i utgpunktet ikke ville bruke det. Jeg tror ikke du mener at alle som ikke setter livet til for å nå sine mål har et spenningsbehov som en østers. Det gjelder ikke meg. Jeg gjør ting på andre scener som gir meg adrenalinrush. Ting jeg er overbevist om at selv du finner modige til tross for at jeg ikke legger livet mitt på blackjack bordet når jeg gjør det. Men som far, kjæreste, sønn og bror synes jeg det er meningsløst å risikere livet for noe som ikke har annen intensjon enn å bevise at jeg er fryktløs, sterk og som i korte øyeblikk vil gi meg et adrenalinrush. det rushet får jeg i rikelig mon andre steder.
Ha en god dag!

ThomasL

Anonym sa...

Thomas du skriv:
"..synes jeg det er meningsløst å risikere livet for noe som ikke har annen intensjon enn å bevise at jeg er fryktløs, sterk og som i korte øyeblikk vil gi meg et adrenalinrush."

Du skriv som om du kjenner Jarle Trå godt. Men gjer du det?
Eg kjenner han og kan i allefall med handa på hjarte sei at han IKKJE har gjort dette for å bevise sin "styrke" og "fryktløshet".

Du kjenner ikkje Jarle Trå, og har åpenbart ikkje noko grunnlag for å trekke den konklusjonen du gjer i din blogg.

Thomas Leikvolll sa...

Kjære anonym: Da må du nesten forklare meg hvilke intensjoner Jarle har ved å gjøre dette. Så langt er det ingen som med noe troverdighet har klart det. Og vær vennlig å ikke kom med noe "dette kan du ikke forstå om du ikke er slik selv" argumentasjon, slik kritikere gjør på min blogg. Jeg er fullt i stand til å se andres meninger og behov selv om jeg ikke er enig. Tjohooo!

Anonym sa...

Hei Thomas,
i staden for å svare konkret på spørsmåla dine så vil eg heller oppfordre deg til lese litt om Jarle på hans eiga nettside. Og på den måten danne deg eit inntrykk av han som person.

Då får du og svar på kva som ligg til grunn for ein slik type ekstrem ekspedisjon.

hansenfoto.no sa...

Thomas

Touché. Du gjør ting jeg aldri ville gjort. Live på TV2 ville skremt vannet av meg når som helst, og jeg vet mange som er på lufta og bobler av nerver og spenning. Det kommer ikke til syne før sendingen er over, og utladningen er total. En ekstrem opplevelse! Jeg ville heller hoppet fallskjerm, naken fra et fjell. To forskjellige menn i to ferskjellige verdener opplever samme utsikt med forkjellige solbriller. Vi snakkes før vi aner. Ha en god kveld.

Thomas Leikvolll sa...

Utmerket svart! Vi snakkes ;-)

Anonym sa...

Godt skrevet.

Å sette andre utøveres trinn for risikonivå uten å vite hva di er trent for er feil og etter min mening lite proesjonelt.

Jon Gangdal bør holde kjeft, han er den siste jeg ville hatt med på tur. (var vel ikke helt stuerent det han holdt på med på Everest i 2005).
Håper Jarle kommer seg raskt fra uhellet han har vært utsatt for, og ser frem til å høre hans fortelling når han kommer hjem til Voss.

Anonym sa...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3094871.ece

Anonym sa...

Har ikke engang giddet å sette meg inn i saken, men om jeg ikke misforstår for mye, så er det vel ofte slik a noen av de som driver med slik sport regner med at andre tar støyten når de feiler. Med det mener jeg redningsmannskaper osv. Everest uten oksygen...når så jeg en dokumentar om at det gjerne går galt...flere ganger, faktisk. Jævla egoistiske tullinger, de fleste av dem. Ok, mange av dem, da...noen, hvertfall...et par.. Flaks for dem at andre gidder, eller snarere ofte blir beordret til å redde dem.

Idrettsutøver sa...

"Kom ikke med pisset om at redningsmannskapet utsetter seg for fare"

Dette er det dummeste jeg har hørt på veldig lenge. For to dager siden hørte jeg Tormod Granheim snakke på God Morgen Norge. Har lenge hatt respekt for han, men så snart jeg hørte han uttale seg om redningsmannskapets oppgave forsvant denne respekten som dugg for solen.

Ifølge Granheim er basehoppere og likesinnede faktisk bare en fordel for redniongsmannskaper siden de faktisk får øve seg i ekte situasjoner istedet for trening. Etter min mening er dette et helt usaklig utsagn.

Når man ser på de gangene det virkelig har skjedd store ulykker i f.eks Trollveggen har man sett store utrykninger av hjelpemannskap. Bl.a har helikopter tatt av for å sett etter muligheter for å lande i nærheten av ulykkesstedet. Å si at dette er uten risiko er helt ubegripelig. Det innebærer absolutt stor riskiko, og uten tvil er hjelpemannskapet interessert i å redde ned den forulykkede.

Holdningene som du (og Tormod Granheim) viser her får meg til å tape respekten for ekstremsportmiljøet.

Turgåer sa...

"Etter samtale med Jarle i Kathmandu i kveld, kan me bekrefte at han har det bra. Han er ved godt humør og god form. Skadane er mindre enn anntatt og han slepp amputasjon. Han fortel vidare at alle turar som han arrangerer framover går som planlagt. "

Veldig bra at Jarle ser ut til å klare seg bra. Dessverre har jeg mistet all respekt for han som turleder, og jeg vil aldri noensinne tenkte på å dra på tur arrangert av han.

Anonym sa...

Det koker uansett ned til dette. Han vet hvor farlig dette er og har valgt å sette livet på spill. Han vet at om noe går galt, må ti mennesker til risikere sitt liv for å redde hans. Om ikke dette vitner om et stort ego så vet ikke jeg.

En mann som holder løver, går inn til dem, koser med dem sier at han er fullstendig klar over, at hvliken dag som helst kan det gå fullstendig galt og han kan miste livet. Men, han er villig til å ta risikoen og tar på seg all skyld om det skulle gjøre det. Løven har bare oppført seg som løver skal.

Jeg tror at om man må gå til så ekstreme ting som å klatre M.E. for å føle seg levende så har det gått for langt. Ikke vet jeg hva men noe mangler hos dem som drar d så langt. Det ble ikke spes velskrevet dette men du tar sikkert poenget mitt.

Om du begir deg ut på noe som dette, så får du ta konsekvensene av det om det går galt. Og IKKE utsette andre i fare pga. dine dumheter.

For ikke å snakke om de som er glad i personen, jeg hadde i alle fall blitt jævli forbanna om noen av mine nærmeste bega seg ut på noe som dette.

Går det ikke ut over noen andre enn deg seg, go for it.. Gjør hva du vil.

For guds skyld, på dette fjellet passerer man mange døde på vei oppover. Å se lik på vei opp og likevel fortsette å klatre.. Det finnes ingenting imponerende over dette spør du meg. Det er helt andre ting som imponerer meg enn hvor høyt en person kan klatre, sykle etc. Det er ikke helt det som teller, in the end.

Ross sa...

Det er utvilsom vanskelig å få han ned fra ABC, men kameratenes innsats overskygger de sherpaer som fikk han ned fra 8300m. Uten at de hadde noe som helst ansvar eller betaling. Tre andre fikk 60 000 kr for å besøke teltene, men fant han ikke. Håper de to som fikk han ned fra 8300 m få skikkelig dusør. Ufattelig at de klart det.

Hvor det gjelder dumdristighet/bragde, avventer jeg historie fra han Trå selv. Jeg antar han absolutt ikke ønsket dette oppmerksomhet, og være avhengig av dette hjelp. Hvor det gjelder bragden, skjønner jeg ikke helt poeng, siden Tim McCartney-Snape gikk fra havet (Bay av Bengal) i India, til fots hele veien og opp til Toppen. Stil poeng 20, i forhold til de som ta fly eller bil opp til 4000 eller 5000m

Anonym sa...

Disse ekstremsportlere har vel et snev av egomanie i seg. De tenker visstnok ikke mye på hverken hva familie, samfunnet, eller hjelpere må gjennomgå på grunn av deres dumdristighet.

Ken Hansen sa...

Til en av de anonyme: Det er faktisk ikke slik at ekstremsportere mangler noe, det er alle de andre som gjøre det. Stikkord: dopaminreseptorer. Har man korte dopaminreseptorer, tenderer man til å få nok spenning på vei til kontoret, men om man har lange, så våger man seg litt lengre utpå, for å si det sånn. Om menneskeheten hadde favorisert de med korte reseptorer, hadde vi dødd ut i ei hule for lenge siden.

Anonym sa...

Det beste er å lobotomere deler av befolkningen, og bruke kjemiske virkemidler på de i andre tilfeller, så er vi sikre på å ha en helt homogen befolkning uten ytterpunkter. Da slipper vi hele tiden utvikling og grensesprengende virkelighet. Faktisk så kan vi bla takke Formel 1 sporten, for de sikre bilene vi kjører rundt med i dag. Hadde det ikke vært for deres lidenskap, og frykløse mot, så hadde nok bilsikkerheten til mange barnefamilier vært anderledes. Kanskje vi heller skulle ha forbudt privat bilkjøring? Tog og kollektiv transport er så mye tryggere og bedre for miljøet! Det kan da ikke være behov for å utsette en hel families liv og helse bare for en kjøretur til stranden eller hytten?

Tenk dere litt om, mennesker er et dyr med instinkter og egenskaper som sakte men sikkert skal lukes ut, fordi vi ikker pr dags dato har behov for de!

Rettskrivings entusiasten

hansenfoto.no sa...

Vil bare nevne at rettskrivings entusiasten har demonstrert en utilgivelig rettskrivings tabbe ved å bruke feilaktig ord deling.